Połóg - dasz radę!

Połóg to złoty czas na regenerację i dbanie o siebie. To czas w którym wiele zależy od Ciebie. W ciąży jest strach o dziecko, co wolno a co nie. Sprzeczne informacje , zalecenia. W połogu sama decydujesz o sobie i to jest Twoja moc. Kilka wskazówek. Prostych - bo w tym czasie nawet proste sprawy mogą być trudne. I niezmiernie ważnych. Pomogą Ci odzyskać równowagę zmniejszyć ból. 

1. Przygotuj się do porodu. Wiem, że kobiety od wieków rodziły i dawały radę. Ale „od wieków” już trochę minęło i zmienił się też styl życia. Biurowo- domowe funkcjonowanie wiąże się z przykurczami mięśni, mniejszą wydolnością oddechową, słabym czuciem ciała. Dużo myślimy a mało czujemy. Nie oddychamy.

Moja ginekolog kiedyś to podsumowała: mamy sztuczne włosy, sztuczne rzęsy, sztuczne światło i jedzenia a rodzić chcemy naturalnie! Jak się przygotować? Ruszaj miednicą, tańcz, oddychaj, medytuj, słuchaj ciała, bądź aktywna. 

2. Przygotuj krocze do porodu. Powinnaś umieć rozluźnić mięśnie dna miednicy i napiąć je kiedy chcesz. Jeśli masz ból przy współżyciu, czujesz się „ciasna”, nie czujesz czy pracujesz tymi mięśniami to w ciąży jest czas, żeby jeszcze to zmienić. To są wskazania do wizyty u fizjoterapeuty jeszcze przed porodem. Sama możesz krocze masować, rolować na piłce tenisowej (do uczucia dyskomfortu) i kochać się z partnerem:)

3. Naucz się medytacji/ technik relaksacyjnych. Zacznij od 5 minut dziennie. Świadome oddychanie obniża poziom kortyzolu i działa przeciwbólowo. Przyda się w czasie porodu i po nim. Kiedy będziesz na sali poporodowej najlepsze co możesz zrobić to właśnie oddychać i rozluźnić całe ciało. Zdziwisz się ile napięcia zgromadzisz podczas porodu. Oddychanie poprawi gojenie się ran (cc i krocze) i pomoże wrócić narządom wewnętrznym na miejsce po ciąży

4. Nie siadaj na kroczu po porodzie przez kilka dni. Tam są ranki lub szwy i siadanie na nich napina je i zwiększa ból. To utrudnia gojenie i sprzyja powstawaniu blizn grubych i przerostowych. Karm dziecko na boku -wiem, że to trudne, ale da się to zrobić. Jedz na stojąco. Tylko od Ciebie zależy czy będziesz chronić krocze czy nie. Taki tydzień ochrony ma największy wpływ na dalsze gojenie. 

5. Unikaj parcia zarówno w toalecie jak i podczas wstawania z łózka. Jeśli podnosisz się z leżenia na plecach to musisz napiąć brzuch i przepychasz powietrzę w dno miednicy. Krocze po porodzie jest rozciągnięte i osłabione. Żeby je chronić wstawaj przez obrót na brzuch i klęk podparty. Po CC wstawaj przez obrót na bok i siad bokiem. 

6. Pij wodę/herbaty owocowe/rosoły. Połóg to duża utrata płynów. Pot, krew i łzy. Woda pomoże Ci szybciej oczyścić organizm. Im gorzej się czujesz tym więcej pij:) 

7. Bądź dobra dla siebie. Miej w torbie do szpitala smakołyki, słuchawki, coś co poprawia Tobie humor i pomaga się odprężyć. 

8. Wycisz telefon, kiedy chcesz spać. Ja mam takie szczęście, że jak pójdę wcześniej spać, albo położę się w dzień to akurat ktoś zadzwoni. Odpoczywaj kiedy tylko możesz. W domu będzie więcej obowiązków.

 

Zostaw swój komentarz

Komentarze

  • Brak komentarzy